Misi Kuruskan Zuly

Rabu, 15 Februari 2012

Bodybuilding: Mesin Atau Free Weight?

Soalan:
Untuk beginner dalam body building, guna mesin ataupon free weight, mana lebih baik?

Abam Inokoi daripada MBC menjelaskan:

free weight dia akan bagi latihan kekuatan dan imbangan kepada muscle2 kecil yg lain disamping target muscle yg utama..manakala machine pulak dia akan terus ke target utama..imbangan berat akan dibantu oleh machine..tu sbb kalau guna machine biasanyer kita boleh buat lebih berat berbanding dengan kalau buat dgn free weight..

sebagai contoh..kita buat dumbell fly utk muscle dada (pectoralis major)..guna 10kg dumbell..masa kita buat kita bukan saja melatih otot pectoralis major malah otot2 kecil yg lain di sekitar lengan ketika mengimbangi dumbell tersebut semasa dlm proses latihan itu..

manakala kalau kita guna machine..kita hanya menggunakan kekuatan untuk menolak beban sahaja..kerana tugas mengseimbangkan beratan telah dibantu oleh machine tersebut...kebaikan guna machine..kita boleh buat latihan dgn lebih berat dan kemungkinan injury dpt dikurangkan..

manakala kelebihan guna free weight..kita dpt membina kekuatan keseluruhan otot disamping otot target dlm sesuatu latihan itu dan penggunaan free weight memungkin kita boleh perform pergerakan latihan dgn lebih bebas dan tak terkunci dek mekanikal mcm kita guna machine..

kalau machine kena ikut jalan dia jer laa kann..dah fixed..kalau free weight..kita leh adjust sikit tangan atau posture badan agar lebih selesa dan mudah mengenai target muscle..

manakala kelemahan guna free weight ialah seringkali kita dapati kekuatan anggota badan kita tak sama antara kiri dan kanan samada kanan lebih kuat dari kiri atau sebaliknya..jadi bila kesimbangan takder..kita tak dapat perform latihan dgn berkesan...

saya rekomenkan guna jer dua2 skali agar mendapat hasil yg terbaik..tapi banyakkan guna free weight dahulu untuk membina kekuatan serta imbangan pergerakan yg lebih baik..

Fully credit to: By Inokoi_MBC

Tiada ulasan: